fbpx

Zomerse bietensalade

Bieten. Zoutrijk, mineraalrijk en hiermee hartstikke goed voor je bijnieren. Met name het mineraal mangaam is prominent aanwezig en deze bevordert de opname van vitamine C.  Daarnaast zijn rode bieten rijk aan foliumzuur, ijzer en calcium. Heb je trouwens wel eens van een bijnieruitputting gehoord? In de volksmond noemen we dat een burn-out. Een burn-out houdt in dat je bijnieren, twee kleine organen op je nieren, als het ware uitgeput zijn. En die hebben flink wat voedingsstoffen nodig om weer te herstellen. Deze bietensalade helpt vanwege het hoge natriumgehalte, de mineralen, proteïne en vetten die toegevoegd zijn. Ideaal als lunch!

Ingrediënten (voor 2 a 3 personen):

  • 1 pakje voorverpakte bio bieten, in blokjes of reepjes gesneden
  • 1 appel, in dunne reepjes gesneden
  • 1 doosje geitenkaas met honing, gekruimeld
  • flinke hand ongebrande amandelen of walnoten
  • klein uitje, gesnipperd
  • scheut extra vierge olijfolie
  • scheut balsamico-azijn
  • zwarte peper

Hoe maak je het

Wanneer je alles gesneden hebt meng je het door elkaar met de olijfolie, peper en balsamicoazijn. Daarna meng je de noten en geitenkaas door de salade et voila: lunch is served!

bietensalade

Tip

Maak deze bietensalade de avond van tevoren. Voeg de volgende ochtend de noten en dressing toe en je “salade-to-go” is klaar.